Monday, September 21, 2015

Ku bertukar menjadi the Hulk!



Korang tahu tak saya ni kadang-kadang pun boleh bertukar jadi the Hulk! Bila? Ha.. tu persoalannya.


Ni cerita pagi tadi:

Malam semalam, saya ngn kawan kawan lepak la di surau mahallah (kolej) kami. Kami tido kat sana sbb esoknya kami nak jogging sama-sama. Bukan apa, bimbang nanti semua turun lambat untuk jogging kalau pakat tido dalam bilik masing-masing. Dah la kelas start kul 8.30 pagi. Jalan kaki ke kelas dah amik masa 20 minit.

Kalau masuk kelas lambat nanti, confirm kena angkut kerusi dari kelas lain sebab dah takde kerusi kosong. Malu ah klu sisters yg datang kelas lambat. Nak cover ayu masa angkat kerusi tu pun satu hal. Tapi klu brothers yg datang lewat even lecture dah start 30 minit yg lepas, itu orang tak tengok pelik. Diorang pun buat muka selamba je masuk kelas lalu depan lecturer sambil bawa kerusi. (jangan marah brother, yang lewat tu brothers lain. Yang baca blog ni, In Syaa Allah, brother yg soleh dan baik je. Peace!)

Balik pada crite kita.. 
Malam tadi tido selesa je. Sejuk. Kipas betul betul atas kepala. Bangun bangun je daripada tido, kawan-kawan yg lain tengah syok lagi di alam mimpi. Amik fon, tengok jam, Ya Allah!! Dah pukul 5.43 am. Subuh pukul 5.48 pagi! Kelam kabut giler pagi tadi pergi toilet, dan amik wuduk.
Nak dijadikan crite, masa tengah amik wuduk tuu lahh, alunan azan yang merdu dari masjid berkumandang.

BERTUKAR!
Maka bertukarlah saya menjadi the Hulk. Marah and cuak giler dengan diri sendiri. Nasib baik tak pecahkan pili air kat tempat wuduk tu. Arrghh! Knape lah aku tak boleh bangun awal lagi? Awal 5 minit je pun dah ok! Mesti sempat tahajud. Entah macam mana boleh terbangun lewat padahal dah kunci jam awal awal. Dah la kawan kawan yg lain pun turut sama tak terbangun tahajud. Kesian kitorang. Huargh..

Nak kata tido lewat mlm tadi, takde lah lewat mana pun. Nk kata awal, memang tak la. Tipu la student universiti masuk tido pukul 10,11 malam kan. Kita ni, jangan manjakan sangat diri untuk selalu tidur lama-lama. Ini lah masalah kebanyakan student. Dah la pagi bangun lambat, sambung tido pulak lepas subuh. Siang hari tido lagi. Ni malam pun nak tido lama-lama?! Haih! Katanya, tak nak kasi mata jadi mata panda. Dah tu? Klu mata tu jadi mata kelawar, boleh? Kuat sangat tido kan!

kelawar

Korang tahu tak yang Allah kata, orang yang bertakwa ni,


"Mereka sedikit sekali tidur pada waktu malam. Dan pada akhir malam mereka memohon keampunan (kepada Allah)"

(Surah Az-Zaariyat:17 & 18)


Siapa yg tak nak jadi orang yg bertakwa?! Klu nak, jom kita bangun tahajud sama-sama. Dua rakaat pun cukup. Tak reti? Mr. Google kan ada. Belajar la. Search kejap. Jangan malas sangat, buleh dok?
Tak boleh bangun solat pukul 3,4 pagi, try dulu solat tahajud sebelum masuk subuh. Dah siap tu,tunggu utk solat subuh terus. Fuh! Dahlah bangun tahajud, subuh pun awal. Memang mantap ah korang! Mesti Allah lagi sayang korang. Ya ka Allah lagi sayang?? (Feeling not so sure ya?)

Of course lah! Klu kawan korang sendiri ingat birthday korang, siap sediakan hadiah lagi, korang terharu tak? Of course la terharu, suka dan lagi sayang kat kawan korang tu. Allah pun sama gak. Mesti Allah lagi sayang pada hamba Dia yang sanggup berjaga dari tido semata-mata sebab kita ingat Dia.


"Dan pada sebahagian malam hari, solat Tahajjudlah kamu sebagai suatu ibadah tambahan bagimu; mudah-mudahan Tuhanmu mengangkat kamu ke tempat yang terpuji."

(Surah Al-Isra':79)

Choi! Sapa yg tak nak diiktiraf di tempat tinggi lagi terpuji? Saya nak! Jadi, sebab tu lah saya geram and sedih giler bila tak bangun tahajud. Kadang-kadang boleh jadi moody seharian sbb tak terbangun. Rasa macam bermaksiat bila tak bangun tahajud. 

Korang.. Memang patut kita rasa sedih bila tak tersedar dari tido untuk tahajud. Cuba pikir balik apa yang kita dah buat sampaikan Allah tak nak kejut kita bangun tahajud, pikir balik apa yg kita dah buat sampaikan Allah sendiri tak nak jumpa kita dalam tahajud..Huargh! Ampunkan aku, Ya Allah!!



1 comment: