Friday, September 18, 2015

Berubah. Eh.

Penat. Beg galas di belakang terasa memberat, dengan buku, nota dan kamus. Saya berjalan menuju ke masjid seusai masuk waktu zuhur.

"Khaulah, time duduk di matrik dulu, saya bimbang saya berubah bila masuk degree, bila dah masuk degree, saya bimbang pula masa kerja nanti".

"Kenapa?".

"Perubahan. Lihat sekarang, kita pakai tudung ini, tutup dada. Boleh dikatakan labuh. Baju pula masih jaga syarak. Menutup aurat. Akhlak kita kawal lagi.  Belum tentu masa akan datang, kita masih lagi begini. Mungkin dah berubah". Saya pandang sekeliling.

Ramai foreigner menuju ke masjid.
"Iya lah, saya sama juga".

"Bila bekerja nanti, iya la..sebagai lawyer, inshaAllah, kalau Allah takdirkan jadi lawyer, saya terfikir,adakah saya masih begini. Kerja lawyer kan grand, dengan baju kot, kereta pulak mesti mewah. Al maklum gaji cukup besar orang kata, mudahan Allah tak uji dengan kesenangan".

**********

Pointnya adalah, perubahan satu perkara biasa yang berlaku dalam hidup.

Cumanya, perubahan kepada apa, samada daripada jahat, buruk kepada baik, daripada baik kepada lebih baik ataupun boleh jadi juga sebaliknya.heh.

Jalan perubahan milik kita.

Ada yang pilih, kalau dulunya kita tidak bercouple. Sekarang berubah jadi orang yang bercouple. Kalau dulunya kita menjaga, sekarang kita tidak terjaga. Kalau dulunya kita tidak baik. Sekarang lagilah tidak baik.

Itu dari sudut perubahan negatif.

Positifnya, dulu kita kaki ponteng, kaki couple, macam-macamlah kakinya. Sekarang berubah jadi baik. Jadi orang yang berguna untuk ummat.

Memilih untuk berubah juga milik kita.

Jadi, berubahlah ikut acuan Ilahi, itu lebih beerti.

7 comments:

  1. Itu lah masalah sesetengah orang. Mereka mudah sgt terpengaruh dgn org2 sekitar, dan x kuat bila x ada yg menyokongnya.

    ReplyDelete
  2. saya pilih utk berubah dan tetap istiqamah mengikut acuan Ilahi. thanks for the simple but deep writing! :)

    ReplyDelete
  3. perubahan is always a choice!

    ReplyDelete
  4. insyaAllah :) sama2 berusaha ke arah kebaikan

    ReplyDelete